Klaar voor het echte werk!

Door Sjors Peters op 30-mrt-2022 11:25:54

Hi, welkom bij mijn tweede blog over mijn tijd bij Qando! Inmiddels is het alweer 3 maanden geleden dat ik hier als net afgestudeerde begonnen ben als Digital Procurement Consultant. Ook de afgelopen weken zijn weer voorbijgevlogen. De leercurve is nog steeds erg stijl en zal dat voorlopig ook nog wel blijven. Juist dat zorgt ervoor dat elke week er weer anders uitziet en net zo leerzaam is als de voorgaande.

Verder lezen

Time flies when you’re having fun!

Door Sjors Peters op 16-feb-2022 12:14:20

Hi, mijn naam is Sjors Peters en ik ben in januari gestart als junior consultant bij Qando. In een serie blogs neem ik jullie mee in mijn eerste maanden bij Qando! 

De afgelopen vier weken heb ik mijn eerste praktijkervaring binnen inkoopdigitalisering opgedaan. Een grote, spannende maar vooral leuke stap. Helaas hebben we nog steeds te maken met corona, en dat betekent veel thuiswerken. Desondanks kan ik terugkijken op een hele leuke en leerzame maand.

Verder lezen

De impact van Artificial Intelligence op inkoop

Door Lucel Mulder op 30-apr-2019 10:42:24

Click here for English version

Op 28 maart hebben we met 20 inkoopmanagers gedineerd in het majestueuze Kasteel Maurick te Vught. Het authentieke bouwwerk dateert van ± 1400 en werd pas in 1914 voorzien van elektriciteit, iets wat na ruim 100 jaar niet meer weg te denken is in onze maatschappij van mobile devices en Internet of Things. Zou hetzelfde gelden voor Artificial Intelligence (AI) over 100 jaar?

Topics: inkoop AI
Verder lezen

Qando ontwikkelt Strategic Category Management aanpak: Category management 2.0

Door Jos Doensen op 8-apr-2019 10:29:20

Click here for the English version

Strategic Category Management als tool of methode is jaren geleden al geïntroduceerd in de Retail en B2C-markten, als middel om meer rendement uit een product of productgroep te genereren. In Category Management in de Retail- en B2C markten komen inkoop, verkoop, marketing, winkelformules en logistiek als specialismen bij elkaar om ‘winners’ te creëren in de winkelschappen.

Ook in de B2B-markten is het begrip ‘category manager’ in plaats van ‘inkoper’ voor een product of productgroep meer en meer in opkomst met als doel om aan te geven dat een inkoper zich specialiseert in een product of productgroep om zo optimaal te kunnen bijdragen aan de bedrijfs-en inkoopdoelstellingen. Het verschil met de B2C-markt is echter dat de B2B-category manager zich minder/niet met marketing en sales zal bemoeien, omdat deze persoon doorgaans geen eindproducten inkoopt.

Verder lezen

Projectinkoop en transactiekosten

Door Mark van Lieverloo op 12-feb-2019 13:47:30

Click here for the English version

Bij het definiëren van een project wordt de keuze gemaakt om te sturen op lage kosten of op de kortste doorlooptijd, waarbij de variabelen scope en kwaliteit gelijk blijven. In de huidige hoogconjunctuur wordt time to market vaak gezien als belangrijkste driver en daarmee wordt een project tijd gedreven. Gevolg hiervan is dat een project niet tegen de laagste kosten zal worden uitgevoerd.

Kosten en doorlooptijd kunnen namelijk niet los van elkaar gezien worden: een langere doorlooptijd beïnvloedt de kosten negatief door doorlopende teamkosten, bouwplaatskosten etc.. Een kortere doorlooptijd zorgt ervoor dat er minder tijd wordt geïnvesteerd in het ontwerp en er minder tijd uit wordt getrokken in het inkoopproces om leveranciers te onderzoeken en te onderhandelen over prijzen en condities. Hierdoor zullen de specificaties minder gedetailleerd zijn en nemen kosten en risico’s in het project toe.

In dit artikel zullen we aan de hand van de theorie van Williamson betogen dat er ook in een tijdgedreven project voldoende tijd genomen moet worden om een goede scope te schrijven en er voldoende tijd moet worden genomen om de juiste prijzen en condities af te spreken met leveranciers zodat de doelen van het project behaald kunnen worden.

Verder lezen

Zo gaat inkoop veranderen in de komende 5 jaar

Door Lucel Mulder op 19-sep-2018 11:21:42

Nieuwe technologieën als Artificial Intelligence en Blockchain hebben naar verwachting een grote impact voor de invulling van de inkoopfunctie in de nabije toekomst. Tegelijkertijd hebben we in ons inkoopvak nog altijd te maken met voortslepende pijnpunten zoals een gebrek aan tijd en middelen en ook het ontbreken van standaardisatie in processen. Wat betekent dat voor de toekomst van het inkoopvak? Hoe zien de komende 5 jaar eruit?

Deze blog geeft een antwoord op deze vragen en gebruikt hiervoor informatie vanuit het Zycus Pulse of Procurement-onderzoek 2018. Wereldwijd hebben meer dan 400 inkoopprofessionals hieraan deelgenomen.

Verder lezen

Er was eens een inkoopafdeling die tot bloei kwam...

Door Lucel Mulder op 17-jan-2018 10:06:31

De inkoopprocessen groeiden gaandeweg binnen de organisatie, het inkoopteam evolueerde tot een volwassen eenheid en met enige regelmaat werd er een nieuwe tool geïntroduceerd die het leven van de inkopers makkelijker moest maken. Hiermee werd de noodzaak van verhoogde contract compliance of de wens voor een snellere doorlooptijd van het sourcingproces ingevuld.

Klinkt bekend, nietwaar?

Vanaf het moment dat de nieuwe software live gaat, zijn complexe, zelfgebouwde Excelbestanden niet meer nodig, is er altijd één systeem met alle up-to-date contract- en leveranciersgegevens; de processen voor o.a. sourcing en spend analyse gaan vlotter dan ooit tevoren. De software is erg gebruiksvriendelijk en alle inkopers kunnen inloggen op computer & mobiele app om vervolgens direct aan de slag met zijn/haar taken.

Te mooi om waar zijn, toch?

Verder lezen

Food4Thought op 15 maart 2018: "Blockchain, de kansen voor inkoop"

Door Lucel Mulder op 10-jan-2018 14:05:05

Blockchain is inmiddels het stadium van hype voorbij. Aan deze technologie wordt al een tijdje een grote toekomst toegedicht. Het blijft echter vaak bij het tekenen van vergezichten en potentiële toepassingen in brede zin. De concrete kansen en mogelijkheden voor het ondersteunen van inkoop en supply chainmanagement processen ontbreken nog.

Verder lezen

Supplier Relationship Management in de praktijk

Door Lisa Somers op 31-okt-2017 11:33:00

Click here for English version

IT-leveranciers hebben vaak een sterke machtspositie ten opzichte van bedrijven. Het veranderen van IT-dienstverlener brengt vaak forse switchingkosten met zich mee, zoals bijvoorbeeld het veranderen van interfaces, het opnieuw inrichten van processen, opleiden van mensen en versnelde afschrijvingen. Naast de directe kosten zijn er risico’s verbonden aan het veranderen van een dienstverlener, want indien het mis gaat kan er verlies van productie, verkoop, data etc. optreden.

Topics: inkoop SRM
Verder lezen

Terugblik op Zycus Horizon 2017 - deel 2

Door Lucel Mulder op 24-okt-2017 12:07:33

Implementaties en de toekomst van inkoop

Click here for English version

De derde dag begon met met het delen van ervaringen door Paul Stasko van Curtiss-Wright die waren opgedaan tijdens en na de implementatie van Zycus. Ze zijn begonnen met de uitrol van Zycus iAnalyze en hebben daarmee met name kostenbesparingen gerealiseerd voor Non Product Related (NPR) spend. Vervolgens zijn ze gestart met het uitrollen van de andere modules.

Verder lezen