De impact van Artificial Intelligence op inkoop

Door Lucel Mulder op 30-apr-2019 10:42:24

Click here for English version

Op 28 maart hebben we met 20 inkoopmanagers gedineerd in het majestueuze Kasteel Maurick te Vught. Het authentieke bouwwerk dateert van ± 1400 en werd pas in 1914 voorzien van elektriciteit, iets wat na ruim 100 jaar niet meer weg te denken is in onze maatschappij van mobile devices en Internet of Things. Zou hetzelfde gelden voor Artificial Intelligence (AI) over 100 jaar?

Topics: inkoop AI
Verder lezen

Qando ontwikkelt Strategic Category Management aanpak: Category management 2.0

Door Jos Doensen op 8-apr-2019 10:29:20

Click here for the English version

Strategic Category Management als tool of methode is jaren geleden al geïntroduceerd in de Retail en B2C-markten, als middel om meer rendement uit een product of productgroep te genereren. In Category Management in de Retail- en B2C markten komen inkoop, verkoop, marketing, winkelformules en logistiek als specialismen bij elkaar om ‘winners’ te creëren in de winkelschappen.

Ook in de B2B-markten is het begrip ‘category manager’ in plaats van ‘inkoper’ voor een product of productgroep meer en meer in opkomst met als doel om aan te geven dat een inkoper zich specialiseert in een product of productgroep om zo optimaal te kunnen bijdragen aan de bedrijfs-en inkoopdoelstellingen. Het verschil met de B2C-markt is echter dat de B2B-category manager zich minder/niet met marketing en sales zal bemoeien, omdat deze persoon doorgaans geen eindproducten inkoopt.

Verder lezen

Projectinkoop en transactiekosten

Door Mark van Lieverloo op 12-feb-2019 13:47:30

Click here for the English version

Bij het definiëren van een project wordt de keuze gemaakt om te sturen op lage kosten of op de kortste doorlooptijd, waarbij de variabelen scope en kwaliteit gelijk blijven. In de huidige hoogconjunctuur wordt time to market vaak gezien als belangrijkste driver en daarmee wordt een project tijd gedreven. Gevolg hiervan is dat een project niet tegen de laagste kosten zal worden uitgevoerd.

Kosten en doorlooptijd kunnen namelijk niet los van elkaar gezien worden: een langere doorlooptijd beïnvloedt de kosten negatief door doorlopende teamkosten, bouwplaatskosten etc.. Een kortere doorlooptijd zorgt ervoor dat er minder tijd wordt geïnvesteerd in het ontwerp en er minder tijd uit wordt getrokken in het inkoopproces om leveranciers te onderzoeken en te onderhandelen over prijzen en condities. Hierdoor zullen de specificaties minder gedetailleerd zijn en nemen kosten en risico’s in het project toe.

In dit artikel zullen we aan de hand van de theorie van Williamson betogen dat er ook in een tijdgedreven project voldoende tijd genomen moet worden om een goede scope te schrijven en er voldoende tijd moet worden genomen om de juiste prijzen en condities af te spreken met leveranciers zodat de doelen van het project behaald kunnen worden.

Verder lezen

Tips bij een P2P-implementatie

Door Lisa Somers op 19-dec-2018 19:58:51

In het proces van een Purchase-to-Pay-implementatie (P2P) zijn er veel kansen voor optimalisatie. Deze blog geeft je zes tips voor een betere implementatie van P2P-software; deze best practices zijn verzameld door onze consultants tijdens de implementatie van nieuwe P2P-software.

Verder lezen

Artificial Intelligence wordt mainstream in inkoop

Door Achraf Talhaoui op 20-nov-2018 13:35:52

Dit is de eerste in een serie van blogs die ik de komende tijd ga schrijven over digitale technologie en de impact hiervan op inkoop. Het eerste onderwerp is Artificial Intelligence (AI), door Gartner genoemd als één van de meest veelbelovende digitale ontwikkelingen voor inkooptoepassingen. Deze digitale ontwikkelingen gaan zo snel dat de achterstand die inkoop al heeft op het gebied van inzet van IT in organisaties alleen maar groter wordt. Hierdoor wordt het steeds moeilijker om een strategische rol te kunnen vervullen, om waarde toe te voegen.

Verder lezen

Zo gaat inkoop veranderen in de komende 5 jaar

Door Lucel Mulder op 19-sep-2018 11:21:42

Nieuwe technologieën als Artificial Intelligence en Blockchain hebben naar verwachting een grote impact voor de invulling van de inkoopfunctie in de nabije toekomst. Tegelijkertijd hebben we in ons inkoopvak nog altijd te maken met voortslepende pijnpunten zoals een gebrek aan tijd en middelen en ook het ontbreken van standaardisatie in processen. Wat betekent dat voor de toekomst van het inkoopvak? Hoe zien de komende 5 jaar eruit?

Deze blog geeft een antwoord op deze vragen en gebruikt hiervoor informatie vanuit het Zycus Pulse of Procurement-onderzoek 2018. Wereldwijd hebben meer dan 400 inkoopprofessionals hieraan deelgenomen.

Verder lezen

Aandachtspunten supplier onboarding bij een P2P-implementatie

Door Lisa Somers op 15-aug-2018 14:09:18

Click here for the English version

Een soepel proces voor supplier onboarding bij een Purchase-to-Pay-implementatie (P2P) is cruciaal voor het succes van nieuwe P2P-software. Ook het aantal leveranciers en haar geüploade catalogi draagt direct bij aan de ervaren kwaliteit van nieuwe P2P-software door gebruikers. Het standaard stappenplan voor supplier onboarding is vaak wel aanwezig, maar hoe zorg je voor de juiste toepassing?

Deze blog geeft je inzicht in een aantal succes- en faalfactoren in het supplier onboarding proces die onze consultants in de praktijk hebben opgedaan tijdens implementaties van nieuwe P2P-software.

Verder lezen

Impressie van Zycus Horizon Europe 2018

Door Lucel Mulder op 14-jun-2018 12:07:04

Click here for English version

Het team van Qando heeft een bijzonder leuke en leerzame tijd gehad in Praag. De historie van de stad is indrukwekkend en we hebben een aantal bijzondere locaties bezocht, waaronder het Klementinum en Villa Richter.

Als Gold sponsor van het eerste Zycus-evenement in Europa heeft Qando een actieve bijdrage mogen leveren aan het succes van dit driedaagse congres. In het bijzonder is onze eigen break-out sessie goed geslaagd: Don’t Just buy and implement Procurement Software. Get it Adopted!

Verder lezen

Qando sponsort Zycus Horizon Europe 2018

Door Lucel Mulder op 16-mei-2018 17:16:04

Zycus Horizon, het welbekende evenement bij inkoopprofessionals in de Verenigde Staten, komt dit jaar voor het eerst naar Europa. Het is een bewezen succesvol recept van meerdere dagen netwerken, inspirerende klantcases, paneldiscussies, break-out sessies en technologie-updates door o.a. Gartner, Forrester in een sfeervolle omgeving.

Verder lezen

Als contractmanager, hoe ga je optimaal om met implicaties vanuit de AVG?

Door Maarten Scholts op 13-mrt-2018 12:45:28

Click here for English version

De impact van de Algemene Verordening Gegevensbescherming is eerder al beschreven door mijn collega Jos Doensen; de noodzaak van het evalueren van de consequenties ervan zijn door Jos uitvoerig toegelicht. Deze aanvullende blog diept een aantal aandachtspunten voor de contractmanager (maar ook de inkoper) uit.

Verder lezen