Terugblik op Zycus Horizon 2017 - deel 2

oktober 24, 2017

Implementaties en de toekomst van inkoop

Click here for English version

De derde dag begon met met het delen van ervaringen door Paul Stasko van Curtiss-Wright die waren opgedaan tijdens en na de implementatie van Zycus. Ze zijn begonnen met de uitrol van Zycus iAnalyze en hebben daarmee met name kostenbesparingen gerealiseerd voor Non Product Related (NPR) spend. Vervolgens zijn ze gestart met het uitrollen van de andere modules.

Tijdens de implementatie werd duidelijk dat ze onbewust de best-practice approach van Zycus hebben gevolgd. Deze best practice kunnen we vanuit Qando onderschrijven en we geven graag een nadere uitleg. 

IMG_1936

 

Panel discussie

Een panel discussie met experts van Forrester, Gartner en SpendMatters leert ons dat de toekomstige rol van inkoop met name de rol van service provider naar de business is. Hierbij horen termen als virtualisatie, guided buying en gamification. Een sterk gepersonaliseerde interface voor de gebruiker is hierbij belangrijk. 

IMG_1940

 

Duncan Jones, Forrester Research

In een break-out sessie heeft Duncan Jones, Principal Analist bij Forrester, uitgelegd dat inkoop steeds meer naar self service toegaat en dat daarmee de traditionele rol verdwijnt. Hij beargumenteert dat je succesvol bent als organisatie wanneer je de volgende verschuiving maakt:

  • Klantbewust -> klantgedreven
  • Data gedreven -> insight gedreven
  • Perfect -> snel
  • Silo-structuur -> connected

Het gaat dan ook niet om het opleggen van procedures maar om het faciliteren van mensen in hun werk. Inkoop moet mensen helpen om slimme inkoopbeslissingen te nemen. Interne klanten verwachten steeds meer een B2C-gebruiksvriendelijkheid in een B2B-context.

Duncan raadt aan om slimme software van leveranciers te gebruiken in plaats van op maat gemaakte systemen te (laten) ontwikkelen omdat leveranciers de interne klant beter snappen dan inkoop. Integreer deze software vervolgens met je eigen software en dwing af bij leveranciers dat ze ook down selling ondersteunen zodat er waarde voor iedereen wordt behaald:

  • Belang voor inkoop: kosten, voldoen aan beleid, besparingen
  • Belang voor eindgebruiker: eigen gemak, kwaliteit en betrouwbaarheid
  • Belang budgethouder: de juiste producten/diensten leveren binnen budget

 

IMG_1914

 

Afsluitend geeft Duncan de waarschuwing mee om uit te kijken met mobile approvals. De interface is onvoldoende op een grondige check te doen vooraf het geven van een approval. Het blijkt dan minder dan 10% van de managers een goede check doen en snel geneigd zijn om te klikken op ‘approve’ bij bestaande medewerkers; bij nieuwe medewerker wordt vaak iets beter gekeken. Dit approval proces kan je echter voor 90% goed automatiseren omdat er sprake is van patronen rondom controle op fraude en risico.

Jason Busch, Azul Partners & SpendMatters

Een andere break-out sessie met Jason Busch, oprichter Azul Partners & SpendMatters, gaf in hoog tempo een overzicht de huidige technologische ontwikkelingen. Een samenvatting van elk punt zou te ver gaan voor deze blog post, echter delen we graag de opsomming. Laat het ons zeker weten als u voor specifieke punten toch graag een aanvullende toelichting ontvangt.

  • Cloud
  • Robotics / AI / Machine learning
  • Big data
  • Blockchain
  • Mobile
  • Internet of Things
  • OCR / Scanners
  • Intelligent apps
  • Conversational systems
  • Personalisation
  • Open standards

Screen Shot 2017-10-18 at 10.01.56.pngBekijk al onze tweets over Zycus Horizon 2017

Ook voor de toekomst heeft Jason een aantal voorspellingen gedaan, hij zet in op de (verdere) opkomst van:

  • Analytics
  • Automated processing
  • Non-touch processing
  • Advanced guiding buying approaches
  • Improved search engines
  • Improved catalog management
  • Improved configurability engines
  • 3rd party add-value services
  • Project-based purchasing
  • Direct purchasing
  • Invoicing compliance
  • Supplier information management
  • Supplier network openness

Afsluitend

Het team van Qando had hiermee het congres afgerond. De klanten van Zycus waren in de gelegenheid om platform trainingen te krijgen en kregen een diner aangeboden bij één van de bekendste restaurants van New Orleans: Pat O'Briens, onder andere beroemd door de fameuze Hurricane.

Lucel Mulder

Geschreven door Lucel Mulder

Qando | Business Development Manager