Qando | Blogs

Stop met worstelen! Waarom uw organisatie een slimme AI-gedreven kanalenstrategie nodig heeft

Geschreven door Joost Vromans | 16-jan-2025 15:50:01

Een kanalenstrategie voor Inkoop: waarom één generiek bestelproces niet genoeg is

Herkent u dit? Uw collega's omzeilen massaal het inkoopproces en/of -systeem omdat ze het te complex en vertragend vinden. Of erger nog: ze laten iets leveren zonder order en laten gewoon een factuur sturen, waardoor u alle grip op de inkoopuitgaven verliest. U bent niet de enige.

De uitdaging? Veel organisaties proberen alle inkopen door één standaard proces / inkoopkanaal te duwen - maar dat werkt gewoon niet. 

Waarom? Omdat het bestellen van kantoorartikelen of veiligheidsschoenen fundamenteel anders is dan het inhuren van een consultant of een bestelling om je voorraad grondstoffen aan te vullen. En zelfs als voor sommige zaken het bestellen op dezelfde manier gaat kan er verschil zijn in de manier waarop de goederenontvangst en/of het factureren en betalen plaatsvindt.

De verborgen kosten van niet (goed) ingerichte bestel- en betaalkanalen.

Wanneer u alle inkopen door hetzelfde proces dwingt, gebeurt er iets dat zeer onwenselijk is:

  • Medewerkers raken gefrustreerd en zoeken eigen oplossingen buiten het systeem
  • Contracten worden genegeerd, waardoor besparingen verdampen
  • De administratieve last explodeert door inefficiënte processen
  • U verliest het overzicht op wat er werkelijk wordt uitgegeven

Kortom de inkoopbeleving (buying experience) in uw organisatie kan wel een oppepper gebruiken!!

De oplossing: Een slimme kanalenstrategie die wél werkt

Stel u eens voor: een inkoopproces dat zo intuïtief is dat medewerkers het graag gebruiken. Waar standaard kantoorartikelen met nul of maximaal één klik besteld worden, maar voor complexere producten en diensten de juiste (goedkeurings-)stappen doorlopen worden en de verplichting correct wordt geboekt. Dit is precies wat een doordachte kanalenstrategie u biedt! 

U wordt er niet alleen zelf gelukkiger van, ook de collega's in de business worden helemaal blij van zoveel hedendaags bestelgemak en Accounts Payable loopt helemaal met je weg!

Dus is het belangrijk een strategie te ontwikkelen die aansluit op de specifieke behoeften van elke inkoopcategorie: de kanalenstrategie.

Wat levert zo'n kanalenstrategie eigenlijk concreet op?

  1. Hogere adoptie van je inkoopsystemen - Omdat het proces aansluit bij wat gebruikers nodig hebben
  2. Directe kostenbesparingen - Door optimale benutting van contracten maar ook verlaging van proceskosten. (Weten uw collega's wel wat het kost om een vrije tekst aanvraag te verwerken?)
  3. Meer grip op uitgaven - Met real-time inzicht in alle inkopen
  4. Verhoogde efficiency - Door gestroomlijnde processen per categorie
  5. Betere compliance - Omdat het juiste bestelproces vanzelfsprekend wordt

Overtuigd? Hoe gaat u dit nu aanpakken?

Een effectieve kanalenstrategie vereist expertise in:

  • Het analyseren van inkoopcategorieën en hun unieke eigenschappen
  • Het selecteren en implementeren van de juiste Contract-to-pay technologie
  • Het optimaliseren van C2P-processen voor maximale efficiency
  • Het begeleiden van de organisatie bij deze verandering

Dus is het tijd voor actie!!

Worstelt uw organisatie ook hiermee?  Wij helpen dagelijks organisaties bij het opstellen en inrichten van een slimme kanalenstrategie.

In een vrijblijvend gesprek analyseren we uw situatie en laten we zien hoe u:

  • de juiste kanalenstrategie opstelt inclusief draagvlak vanuit business & finance
  • De buying én supplier experience voor uw organisatie kunt verhogen
  • Meer grip krijgt op uitgaven met behulp van simpele ingrepen en de inzet van AI.

Neem vandaag nog contact op voor een gratis quickscan Inkoopkanalenstrategie. Want effectieve inkoop begint met de juiste strategie.

Neem contact op met Joost Vromans op 06-25268354 of via joost.vromans@qando.nl

U kunt ook onderstaand formulier invullen, dan nemen we contact met u op.