De impact van software

In het proces van order tot factuur is er sprake van een flinke hoeveelheid papieren, handtekeningen en e-mails die zich door de organisatie heen verplaatsen richting de leverancier en weer terug. Software maakt het mogelijk om dit proces volledig te digitaliseren om daarmee de doorlooptijd te verkorten, meer grip te krijgen en efficiënter te werken. Ook kan er met software meer inzicht worden verkregen in gedane én toekomstige handelingen en actoren in dit proces. Uiteraard kan je met behulp van deze Purchase-to-Pay-software (P2P-software) ook gemakkelijk overzichten genereren van verplichtingen en openstaande facturen. 

Voor een ziekenhuis (of soortgelijke zorgorganisaties) is dit niet anders. Een gemiddeld ziekenhuis heeft naar schatting te maken met 25.000 facturen per jaar, afkomstig van zo'n 2000 crediteuren en een inkoopvolume van € 50 miljoen. Bij elke bestelling is er sprake van communicatie en documentatie tussen bestellers, budgethouders, inkopers, crediteurenadministratie en leveranciers. Vaak is een deel van deze communicatie al digitaal door het gebruik van één of meerdere oplossingen, echter bemerkt Qando in de praktijk enige schroom om de stap naar een volledig, geïntegreerd P2P-softwarepakket te zetten. Gebrek aan kennis, budget of visie van het ziekenhuis zijn vaak redenen hiervoor. Dat betekent tegelijkertijd dat er een grote kans is op issues zoals: 

  • Onduidelijkheid over wat het assortiment is en wie waar/wat mag bestellen;
  • Hoge afhandelingskosten van orders (verspilling in het inkoopproces);
  • Geen inzicht in voorraad, status bestelling en afleverdatum;
  • Contractuele en juridische risico's;
  • Te laat uitbetalen van leveranciers;
  • Gebruikers ervaren het systeem als ouderwets, het is geen 'bol.com ervaring' (lage adoptie).

Onze sessie

Wij willen graag in een sessie bij ons op kantoor beargumenteren welke voordelen de inzet van een volledig, geïntegreerd P2P-softwarepakket kan bieden (ongeacht welke leverancier deze software levert) met inachtneming van het huidige ERP-systeem. Het betreft een besloten sessie met inkoopcollega's van andere ziekenhuizen zodat er sprake is van sterk inhoudelijke discussies.

Wij combineren onze kennis met ervaring in het proces van strategie, selectie en implementatie van P2P-software bij ziekenhuizen. Deze houden wij up-to-date door onze consultancy-opdrachten (zie onder) en ook door actief te blijven praten met ons netwerk van inkoopprofessionals werkzaam bij ziekenhuizen in Nederland. 

Momenteel zijn we de belangstelling voor deze sessie aan het inventariseren. De sessie wordt op vrijdag 12 of op dinsdag 16 april 2019 gepland, afhankelijk van de beschikbaarheid van de geïnteresseerden. 

 

De locatie

Kantoor Qando (in Villa Oldenburg)

Sint Michielsgestelseweg 8

5261 NH Vught
 
Ik heb interesse

Maak kennis met onze ervaringsdeskundigen

Achraf Talhaoui
Chris Voorburg
Lisa Somers

Case | Implementatie P2P-module SAP Ariba

Bij een groot ziekenhuis in Overijssel begeleiden consultants van Qando de implementatie van de P2P-module van SAP Ariba. Hiermee worden een aantal doelen gerealiseerd die ook voor andere Nederlandse ziekenhuizen van belang zijn.

 

  • Een gebruiksvriendelijk P2P-proces met zo min mogelijk handmatige handelingen;
  • Alle spend die via een inkooporder kan lopen gaat via de P2P-software;
  • Schoning en harmonisatie van stamdata (o.a. leveranciers- en artikelgegevens);
  • Eenvoudige goedkeuringsflow (sneller, efficiënter en betere beheersing);
  • Bestellingen buiten het assortiment worden centraal binnen inkoop afgehandeld;
  • Actieve ondersteuning voor vragen van bestellers, gebruikers en leveranciers.
Qando office

Aanmelden voor blogs

Onze consultants delen regelmatig hun kennis en ervaring met de inkoopgemeenschap, bijvoorbeeld via de publicaties van boeken en artikelen.

Ook delen we nieuws via onze blogs. Hiervoor kunt u zich aanmelden door uw e-mailadres hieronder in te vullen. 

Een greep uit onze klanten

DSM

NS

Isala

Belastingdienst

ProRail

CRH

Kuehne+Nagel

Sitech

NedTrain