Inkoopprofessionals opnieuw ontevreden over huidige inkoopsoftware

Eind 2020 hebben wij net als voorgaande jaren, een onderzoek gedaan naar het gebruik, de kwaliteit en de impact van inkoopsoftware bij bedrijven en organisaties in Nederland en België, in samenwerking met NEVI en VIB Supply Chain Masters. Anders dan vorige jaren is het onderzoeken van de impact van COVID-19 op de digitalisering van procurement.

De zesde editie van dit jaarlijkse onderzoek is uitgevoerd middels een online enquête welke door 70 inkoopprofessionals is ingevuld, waarvan 37 uit Nederland en 29 uit België, 4 respondenten zijn internationaal actief. Naast het de publicatie van ons uitgebreide rapport hebben respondenten ook een gratis op maat gemaakte benchmark-rapportage ontvangen.

De uitkomst van het onderzoek is dat vooral het operationele inkoopproces momenteel de vruchten plukt van de mogelijkheden tot digitalisering. Waar slechts 2% van de respondenten aangaf helemaal geen software te gebruiken voor het operationele inkoopproces, was dit respectievelijk 23% en 46% voor het tactische en strategische inkoopproces. Hier valt dus nog flink wat winst te behalen. 

Geen vooruitgang

Inkoop is nog niet klaar voor de onzekere jaren die we tegemoet gaan. We hebben nog steeds dezelfde uitdagingen als 5 jaar geleden. Er is nog steeds te weinig inzicht vanwege vervuilde en/of ontbrekende data. Ook vind 'de business' Procurement nog steeds een vertragende factor, niet flexibel genoeg. We dreigen de aansluiting met de business en met de board te missen op deze manier. Digitalisering zou wel eens het antwoord kunnen zijn.

Gemiste kansen

We kunnen stellen dat organisaties nog steeds veel kansen laten liggen om beter te presteren met inkoopdigitalisering. Op elk niveau (strategisch, tactisch, operationeel) is nog veel ruimte voor verbetering. CPO's die met hun teams wel goede inkoopresultaten laten zien hebben een ding gemeen: de adoptie van bestaande systemen is hoger en er wordt ingezet op nieuwe technologieën zoals Artificial Intelligence, Advanced analytics en chatbots.

Bij de grote groep achter deze leiders geldt: zowel de beschikbaarheid als de adoptie van software is relatief laag. Daarnaast is de tevredenheid over de bestaande software ook onvoldoende. Iets wat in eerdere edities van dit onderzoek eveneens duidelijk naar voren kwam.

 

Wil je de complete publicatie lezen? Vul dan onderstaand formulier in. 

Ons complete rapport lezen? Laat hier je gegevens achter

Artikel in Deal!

Voor Deal! magazine 3 van 2021 hebben wij een artikel geschreven over de uitkomst van ons onderzoek. Deze kun je lezen door hieronder op het artikel te klikken. 

Deal! 3

Bron: Deal! 3, NEVI, 18 mei 2021

Deelname inkoopsoftware-onderzoek 2022

Eind 2021 komt de vragenlijst voor het nieuwe onderzoek online en het is nu al mogelijk om je in te schrijven als deelnemer. Elke respondent - met een volledige ingevulde vragenlijst - krijgt van ons een benchmark-rapportage waarin de scores van jouw organisatie worden vergeleken met die van andere organisaties (geanonimiseerd). Uiteraard krijg je een herinnering voor deelname zodra de vragenlijst beschikbaar is.
Aanmelden 2022

Eerdere publicatie in VIB Magazine 06-2019

Klik op het logo hieronder om te downloaden
VIB Logo
Qando office

Aanmelden voor blogs

Onze consultants delen regelmatig hun kennis en ervaring met de inkoopgemeenschap, bijvoorbeeld via de publicaties van boeken en artikelen.

Ook delen we nieuws via onze blogs. Hiervoor kunt u zich aanmelden door uw e-mailadres hieronder in te vullen. 

Een greep uit onze klanten

DSM

NS

Isala

Belastingdienst

ProRail

CRH

Kuehne+Nagel

Sitech

NedTrain